Ovanlig

Idag har vi varit o träffat en av mina läkare för att gå igenom lite vad som egentligen hände mig då jag blev sjuk. De flesta av er vet ju att jag drabbades av en ovanlig typ av havandeskapsförgiftning som förkortas HELLP. Tydligen var jag dessutom ovanlig i det ovanliga...

Oftast drabbar HELLP tonåringar, äldre eller mörkhyade mammor. Jag är INTE tonåring, ser mig själv INTE som äldre och är fisblek. Symtomen på HELLP brukar heller inte vara smärta som jag hade. Läkaren berättade att hon hade uteslutit HELLP under mina första besök och hon hade t.om skrivit att det troligtvis inte rör sig om det i journalanteckningarna.

Som tur var upptäckte de att mina värden var lite dåliga och bestämde sig för att ta regelbundna prover på mig. De såg då att de tenderade att sjunka. När jag kom in till förlossningen sista gången hade de sjunkigt regält och det fanns inga tvivel om vad det rörde sig om.

Vi hade ju fått veta att det finns risker med HELLP men inte riktigt vad.
Mammor har dött av HELLP men det är tydligen inte så vanligt. Speciellt inte i Sverige där resurser finns. De avrekomenderar heller inte mammor från att skaffa barn igen. Risken är större att man får havandeskapsförgiftning vid senare graviditeter än för andra mammor. Men chansen att man klarar sig ifrån det är större än risken att man får det igen. Man ger också en tablett, trombyl, så fort man får reda på att man är gravid igen. Det kan skjuta upp förloppet och minska effekterna av HELLP.

Som förväntat blev jag ju sämre precis efter kjejsarsnittet och fick ligga på intensiven i ca två dygn.
Det brukar bli så men värdena vände och jag behövde inte få blod som man kan behöva ibland. Det som händer vid HELLP är nämligen att blodvärdet sjunker medans levervärdena stiger. Anledningen till att jag hade så ont var att levern och leverblåsan svällde.

Man vet inte varför man får havandeskapsförgiftning. Men man kan se ett samband mellan det och blodtrycksrelaterade problem. En del som haft det får högt blodtryck längre fram i livet.

De risker som finns för barnet är att det kan bli tillväxthämmade.

Så.................
Nu har jag skrivit det så att jag kommer ihåg också.

Nu är Alma MYCKET ledsen.................


1 Maria:

skriven

En inte allt för aktiv bloggare numera har tagit sig tid att slå sig ner vid datorn... HEJ! =)Ett stort grattis till er och söta lilla Alma! Det verkar som om allt är bra med er nu. Va skönt. =) Jag har ju följt er genom "Thule News" Hoppas kläderna passade. Vi hade ju tänkt komma förbi något, typ när Veronica var hemma. Men vi avvaktar, vi vill ju inte dra på er några dagisbaciller än. Dom har duggat tätt sen jul med både magsjukor och förkylningar. Hare gott så hörs vi! Kram!

Kommentera här: