Brandfiltar till folket


111399-43

Go kväll!
Igår hade jag en balsamförsjälen-kväll hemma i skogen med Anders, pappa, mamma och Stig (katt). Försöker formulera mig för att beskriva känslan och miljön hemma men hittar inte dom rätta orden. Det är det här enkla, gamla vanliga som händer. Det här som man, när man är mitt uppe i det, inte lägger någon större vikt vid som sätter sig i hjärteroten. När pappa retar mamma, när mamma sitter och kammar Stig och Anders går omkring och är sådär finurlig som bara han kan vara. När jag varit borta riktigt länge kan jag till och med uppskatta Anders och Hannas ständiga katt och hund beteende. Och man somnar sällan så gått som när man pratar sig till sömns om allt mellan himmel och jord med Anders eller Hanna, ibland båda, liggandes på madrasser vid eller bredvid sig i sängen. Så somnade jag igår.

Imorse när vi åkte hemifrån var det -27 grader ute. Inne i stan var det -22 och här i Stockholm kring -16. Brrr! Annars märks det att det blir allt ljusare nu, skönt.

Ja, jag tog ju mig hit till Stockholm i alla fall och nu sitter jag ännu en gång hemma hos Kjellqvists och skriver. Chrille köpte hem semlor från konditori. En och en halv semlas njutning blev det. Varför kan det inte va fettisdag varje dag som för Bert Carlsson. Å andra sidan har han väl inte den mest spänstiga kroppen. Han hade inte det innan "Du är är vad du äter"i alla fall. Annica, Martins mamma, fick sig en försenad födelsedagspresent av mig och Martin idag. En brandfilt! Ärligt talat vad skulle du ta om det började brinna i nått hörn, filten eller slangen som ingen vet hur den fungerar. Och hur många av er, i min ålder, äger överhuvudtaget en såndär tubslang?! En filt är liten, lätt att frakta vid flytt, billig och kan användas på oljiga kastruller till skillnad från vatten. Du hittar dom på Clas Olssons. Så så, ut och handla.

Nu ska jag, jaa, slå en pling till Martin och gå och lägga mig kanske. Imorn är det skola och ännu en tågfärd som väntar. Destination Sundsvall nästa.

Godnatt godnatt

Kommentera här: