Kjeckar hos Kjellqvists

Alloa!
Las christmas, las christmas!

Julen har varit här ännu en gång.
Som vanligt var jag, Eva och lillasyster hos Malmbergs på förmiddan och firade Anna! 25 år blev hon så nu är vi alla jämngamla igen. Mouserande vin bjuds det numera på när vi kommer. Men det är nog det enda som har ändrats sedan vi var små. Paketöppning och massor av fika kvarstår. I år var Jenny, en kompis till Anna, och hennes dotter där. Thåströms förredetta fru och hans barn! Jag är ju kändisgalen så jag måste få skriva det. Jag vet i o för sig inte ens hur den där Thåström ser ut men känd ska han ju vara.

Efter Malmbergs väntar släkten i sofforna i vardagsrummet. 21 pers var vi i år. En massa galningar hela högen! Kalle, julmat, Tomte (Veronica i år, tack och lov inte Bettan), dans kring sofforna, julfika, vissa far hem, alkoholtestning (nytt för iår, julklapp), spel, alkoholtestning igen, diskussion och ytterligare lite mat, altt i vanlig ordning. Vi kom på vissa saker som vi alltid brukar göra men som vi inte tänkt på tidigare i år. När Kalle börjat och några av dom vuxna håller på och förbereder maten så sticker alltid någon av dom in huvet och säger "vi drar igen här vi". Detta sker alltid i början av Kalle ungefär när kalle och den där jobbiga hackspetten håller på och jiddrar. Jaa, svarar alltid vi andra också, som att vi skulle bry oss. Ha ha, det händer verkligen varenda år. Undrar om det har nått med den där fågelns ljud och göra. Ett mysterium, och ett mycket viktigt sådant,  är det iallafall =)

Juldan är lika med utgång för mig och kusin Veronica. I år var nästan alla som vi känner putsveck försvunna eller sjuka så vi satt först helt ensamma i Hannas lägenhet och förfestade. "Men det är bra för då kan vi ju prata", sa Veronica. Det gjorde vi också, träffas så sällan. Behövs, behövs. Det kan va riktigt kul och festa till på två. Lite senare dök Sabina också upp. Vi var nere vid Oscar halv nio och kön var lång redan då, precis som det, tyvärr, ska va. Men brukar det verkligen va sån kö redan då! Aveny som jag var lite sugen att gå på var det inte ens nån idé att försöka på. Då skulle vi komma in lagom till när det var dags att gå hem igen. Rätt kul väl inne på Oscar, träffade en del bekantingar.

Dagen efter var jag och kusse på stan. Jag köpte inte en endaste liten grej och på kvällen var jag här där jag är nu. Nämligen hos Danne, äldste bror Kjellqvist. Min Kjellqvistare ligger och vilar sig. Vi var och fikade med Dan idag och klockan sju ska vi åka och kolla på Timrå. Ska försöka bli lite mer positiv till det än vad jag är just nu. Imorn ska jag jobba. Ska försöka bli lite mer positiv till det än vad jag är just nu =)
Men nu väntar snart färdiglagad middag! Mums! Mums!

Tjingeling

Kommentera här: